Pages

Sunday, March 6, 2011

Kita orang Asing

Assalamualaikum,

Bismillah...

Alhamdulillah harini telah selesai satu tugas yang dipertanggungjawab kepada kami. Terima kasih pada sahabat yang sentiasa bergerak bersama seiring dan selangkah. Tanpa ikatan ukhuwah yang terjalin erat mungkin kita akan rasa keseorangan duduk bersendirian, kadang tersungkur dan hanyut tanpa arah. Memang nikmat UKHUWAH tak akan kita dapat jika kita memilih untuk bersendiri. Itu pilihan kita !

Terima kasih semua yang bertungkus-lumus dan pada senior-senior, teman seperjuangan dan adik-adik yang hadir. LOVE U ALL

===========================================


Kita adalah orang asing kalau kita pergi travel ke sesuatu tempat yang lain budaya, lain cuaca, lain susana dari yang kebiasaan. betul tak? Begitulah situasinya kita didunia sebagai orang asing atau traveller sahaja. Singgah sebentar dan kembali ke tempat asal.

"Jadilah engkau di dunia ini seperti orang asing atau pengembara"...."Jika kamu berada di petang hari, jangan tunggu pagi..." (Hadith ke 40, HR Bukhari)

Apa ciri-ciri pada seorang traveller?

hmm...kalau mengikut pengalaman, nak pergi tempat orang mestilah bawa banyak bekalan (pakaian,makanan,toiletries, peta,ubat etc), searching google untuk tahu tentang tempat itu(peta, pengangkutan, tempat untuk dilawati), persiapan yang lengkap lah untuk pergi ke tempat yang kita sendiri tak tahu apa yang bakal dihadapi dan berharap perjalanan lancar semasa di sana. Lagi? mesti berdikari dan jangan malu untuk bertanya, kalau tidak sesat nanti. Bila balik mesti beli souvenir untuk orang yang diingati.

travel around the world boleh. Niat kerana Allah. Ambil pengajaran

Jadi kalau kita didunia sebagai traveller, apa persiapan kita lakukan untuk menuju Akhirat? Pertanyaan keluar dari kakak naqibah. Huh, kena pada batang hidung sendiri. terasa diri memang tak bersungguh untuk persiapan ke SANA. Tak seperti persiapan nak pergi holiday planning awal-awal dengan cermat dan teliti =p .

Sepatutnya kena lebih, bukankah begitu? (Muhasabah diri)



Ciri-ciri Traveller

Didunia

Tempat asing

Berhati-hati

Memelihara diri dari pengaruh negatif

Memelihara dari ancaman orang tak dikenali

Mempunyai Bekalan

Amalan soleh

Pakaian, makanan, ubatan

Berdikari

Tiada tempat bergantung selain Tawakal kepada Allah

Tiada yang mengenali dan seorang diri

Prioriti

Memilih apa yang penting dan berfaedah untuk dilakukan.

Melawat tempat-tempat menarik (attraction places)

Mempunyai Alat mencapai tujuan

Semua bidang atau perkara yang dilakukan kerana Allah

Kapal terbang, bas, feri

Tempat kembali

Akhirat, bertemu Allah

Rumah, bertemu keluarga

Souvenir

Sumbangan untuk Allah

Hadiah, buah tangan



"Jadilah engkau di dunia ini seperti orang asing atau pengembara"...."Jika kamu berada di petang hari, jangan tunggu pagi..." (Hadith ke 40, HR Bukhari)


Kalau travel di tempat paling best yang memang dah lama di idam-idam kan, mesti kita akan usahakan jadual travelling pack dengan pergi ke tempat-tempat yang wajib pergi kan? seboleh-bolehnya setiap saat, minit, jam dan hari dipenuhkan dengan aktiviti. Kalau boleh tak nak tidur atau rehat sebentar, sebab nak hargai masa-masa berharga di tempat itu. Ye lah, dah la bayar mahal, peluang sekali seumur hidup, mungkin pernah kita listkan sebagai my dream place dalam diary waktu kecil-kecil dulu? (macam berpengalaman je...) takkan kita nak sia-sia kan begitu sahaja.

Point disini. Kehidupan didunia ni pun singkat sama seperti kita travelling. stay beberapa hari dan kembali ke tempat masing-masing. Kalau hidup di dunia kita akan kembali padaNya juga. Jadilah kita seorang yang memanfaatkan untuk diri sendiri dan bermanfaat untuk orang lain. Sentiasa tanya bagaimana usia kita digunakan?



Sultan Muhammad Al-Fateh tawan constantinople usia 23 tahun. Saya usia 22 tawan nafsu sendiri pun belum tentu...hmm..(>.<)



p/s: mood balik malaysia dah start, yeay~ (AK 455 7/3/2011, 5.55pm)

No comments:

Post a Comment