Pages

Monday, February 13, 2012

Pre-backpacking ke pre-luggagepacking??

Assalamualaikum,

Malam ni last preparation sebelum terbang ke negara asing ! Moga Allah melancarkan perjalanan kami disana nanti, kami hanya mampu berusaha untuk membuat sedikit persiapan supaya bila sampai dinegara orang takde lah seperti rusa masuk kampung. Planning Route flow transportation, attraction places, budget, accomodation, first aid, bekalan makanan semua dah disiapkan sebelum tiba disana. InsyaAllah lagi 20% persiapan terakhir dapat diselesaikan esok. Tinggal ambil pasport dan visa !

Pengalaman yang lalu travel di negara China bersama mak dan ayah mengajar saya untuk buat preparation yang lebih untuk bekalan makanan. Memandangkan travel kali ini hanya dikalangan kami yang "Low budget", makanan kena prepare dari Malaysia. Kalau travel dengan Mak dan Ayah, boleh lah nak buat muka kesian nak beli itu ini =p. Makanan Muslim di negara China atau Hong Kong pun susah nak cari, kalau ada pun harga mahal...sangatlah tak mampu, sanggup ikat perut. Tapi kali ini, bekalan makanan memang penuh satu beg, rasanya makanan lagi banyak dari baju-baju (-_-"). Sediakan payung sebelum hujan. Harap-harap abang dan kakak kastam China baik hati tak buang makanan kami. Kalau di Australia, jangan nak berharap makanan-makanan yang dibawa lepas masuk dalam negara mereka.

Jadi makanan yang sesuai kalau nak bawa pergi travel mestilah makanan yang kering, ringkas dan siap segera. Masing-masing dah dibahagi untuk bawa makanan apa, biskut, coklat, segala jenis roti, tuna, mi segera semua masuk dalam list barang yang akan dibawa. Mak pernah cerita pengalaman dia semasa berpuasa di Beijing, China selama 2 minggu. Susah nak makan, makanan style Chinese tak semua orang lalu nak makan. Perut melayu paling maximum tahan tanpa nasi 2-3 hari je, lepas tu semua nak cari nasi, kebetulan waktu itu wan ada bekalkan serunding daging dan sambal ikan bilis kat Mak sebelum pergi. Habis licin! semua kawan-kawan Mak pun join sekaki. Dapat idea baru!

Jom bertungkus-lumus di dapur...


sambal bilis dipack kecil-kecil dan dimampatkan. siap dimakan nanti! simple tak?
instant sambal bilis dapatkan dipasaran segera !! (^_^)


Projek kedua..

Mini Muffin

baking --> 200'c 15 minit

siap~ sedap makan panas-panas

Stock Ready !
boleh masuk dalam hand luggage supaya muffin anda
tetap dalam keadaan comel bila sampai destinasi =)


p/s : siapa berminat nak resepi, bagitau lah ye


***



Last Check !!

Finalized benda-benda penting...

maps, hotel voucher, flight booking, route flow
(checked)

Kalau tengok luggage yang nak dibawa..backpackers ke?? (O-o)

luggage, winter coat, backpack, camera
(checked)


Barang yang still pending...Esok harus ke China Embassy untuk ambil visa dan passport =)
dan langsung ke LCCT !!

Resit pengambilan visa


Doakan perjalanan kami bertiga selamat pergi dan pulang insyaAllah...

Sekian dulu

14.2.2012 My Villa 12:36am
sempat lagi update blog sebelum beberapa jam berangkat..see u later (~_^)v

***

Oh tak dilupakan sebagai umat islam..
SAY NO TO

1 comment: