Pages

Saturday, March 3, 2012

Jantung hati

Assalamualaikum,


"Kau lah Jantung hatiku"
(ayat sastera ni macam bercanggah je..hehe..
jantung dan hati adalah 2 organ yang berbeza didalam badan kita, sekian.)


Kita patut kagum dan bersyukur mempunyai jantung. Hanya sebesar genggaman tangan tapi mampu mempertahankan aliran darah ke seluruh tubuh anda yang berap
a kali ganda? Setiap hari ia akan berdegup 100000 kali per hari. Alhamdulillah, organ ini tercipta sangat patuh kepada suruhan Allah, kalaulah jantung ni sama seperti kita, sekejap patuh sekejap ingkar, mesti ada jantung yang nak berhenti berdegup bila dia penat.

Hadith Nabi Muhammad S.A.W ada menyebut, "ketahuilah bahwa didalam badan manusia itu terdapat seketul daging (Qolb) , sekiranya baik ia, nescaya baiklah jasad seluruhnya. Sekira buruk ia, nescaya buruklah jasad seluruhnya"


bahasa arab Qolb = jantung , secara sains memang organ jantung ini sangat penting untuk memastikan seluruh tubuh mendapat aliran darah, jantung akan mengepam darah supaya semua organ-organ tubuh yang lain dapat bekalan oksigen dan nutrisi yang cukup. Kalau jantung berhenti memberi sumber makanan, akan matilah organ-organ yang lain. Analogi dengan hadith diatas, jantung sebagai ketua(penggerak) yang mengawal organ-organ lain(orang bawahan) supaya tetap dalam keadaan baik. Kalau ketua tak menjalankan tugas dengan baik, orang bawahan akan mendapat mudharatnya . Muhasabah diri =)

***

Ceritera lain,

Kumpulan Clinical@KOAS dibahagi kepada kumpulan-kumpulan kecil yang terdiri dari 7-8 orang. Alhamdulillah, kumpulan KOAS dapat dengan orang-orang yang kenal rapat dengan saya, bersemangatlah sedikit !

3 hari berturut-turut terpaksa termenung dekat hostel, orang lain dah mula sibuk dengan posting di department masing-masing, dengan ward roud, tutorial, clerk pastient dan pre-test. !
Posting pertama kumpulan kami adalah department kardiologi. Awal-awal dah bermurah hati bagi cuti yang lama, mungkin Hospital Tuanku Fauziah (HTF) ni bukan tempat rujukan bagi pasien-pasien yang mempunyai masalah jantung jadi agak sukar bagi kami untuk mendapatkan case-study. Hujung minggu baru lah kami bersempatan belajar ilmu-ilmu jantung dengan dr.Andika Sitepu sp.PJ (specialist cardiologist). Doktor ni sangat best dan smart ! 2 hari yang bermakna =)

Tamat minggu pertama.

Tugasan : cari pasien untuk follow-up dan present-case pada minggu ke-3.

Preparation : Pre-test exam next week !


ventricular tachycardia --> effect exam pre-test


mode : mencari idea untuk menghilangkan perasaan bosan menelaah kitab-kitab Qolb.


No comments:

Post a Comment