Pages

Wednesday, March 2, 2011

Chocoholics~

Bismillah.

Bila study waktu matahari tegak atas kepala, mula lah mata terasa seperti dihempap batu, perut pula berkeroncong membuat lagu. Petanda saya perlukan stimulant untuk teruskan study. Terus melangkah pergi ke peti ajaib, cari-cari sesuatu yang boleh dijadikan stimulant. Nampak sesuatu yang menarik Cadbury Bournville fine dark chocolate. Baru teringat tak makan lagi coklat yang diberi kawan saya. Terima kasih kepada yang memberinya, tahu-tahu saja saya ni chocoholics. Memang perlu simpanan coklat untuk waktu-waktu darurat sebegini.

Buka-buka je pembalut coklat ni terus dapat pesanan penaja~Cadbury bagi Tips untuk menikmati Dark Chocolate ni..

Silakan baca~

1.Fine dark chocolate delivers a unique experience. So, before you taste your Bournville, take a moment to savour its rich aroma. This will help heighten your appreciation of the flavour.

2.Take a bite. A small one.

3.Focus on the bouquet of flavours as the chocolate melts on your tongue. Note the texture, the feel of it. Take your time. Afine dark chocolate is not something you hurry.

4.Take a deep breath.

5.Continue to savour bit by bit, taking time to enjoy the rich cocoa taste that is distinctively Cadbury Bournville.


Dah tau kan cara nak menghayati coklat...? apa lagi, jom makan~

Berharap setelah dapat stimulant(coklat) kadar Norepinephrine, dopamine dan serotonin yang imbalance tadi jadi homeostasis(seimbang) semula !


Disini mungkin dapat menambah ilmu dan memperkaya pengetahuan...


F.A.K.T.A C.O.K.L.A.T :

1. Gelombang theta didalam otak meningkat saat kita menghidu bau coklat. Aktiviti gelombang ini selalu dapat dilihat pada orang yang sedang relax atau tidur.

*coklat dapat menyebabkan seseorang rasa tenang.

2.Coklat meningkatkan kadar neurotransmitter serotonin dan dopamine didalam otak. Bahan ini dapat meningkatkan rasa gembira dan senang.

*coklat dapat buat kita happy dan anti-stress

3.Bahan didalam coklat mengandung Tryptophan(dapat meningkatkan serotonin) dan phenylethylalamine(bertindak sebagai neurotransmitter didalam otak) yang dapat membuat seseorang gembira, berfikiran positif, senang hati dan lebih fokus.

*coklat dapat tingkatkan konsentrasi

4.Coklat juga mengandung anti-oksidan, penting untuk pertahanan didalam tubuh. membuat seseorang lebih sihat.

p/s : Entri kali ini ada unsur-unsur Blok Brain&Mind, jika ada penggunaan ayat yang tak dapat difahami sila klik link di setiap tulisan untuk memudahkan kamu semua =)

maklumat diambil dan diolah dari :

ArticlesBase.com, http://serendip.brynmawr.edu/bb/neuro/neuro04/web1/kcoveleskie.html

1 comment:

  1. nice info btw!

    thnx yea.. adoi.. dark coklat mmg superb!!

    ReplyDelete